Курорт
АРАБСЬКІ ЗІРКИ
- Нещодавно з подругою полетіли в Арабські Емірати і «відпочили» так, що ворогові не побажаєш, – скаржиться Ольга. Дівчата купили путівку в 3-зірковий готель, розраховуючи, як у Європі, на цілком пристойний номер. Після прильоту чекало море сюрпризів: отпускніц заселили в руїну на околиці міста з мальовничим видом на жваве шосе і однією ванною кімнатою, яку потрібно було ділити з сусідами. Що стосується справжнього моря, то до нього довелося їздити на автобусі … Гід від турфірми пояснив: по арабських стандартами це і є три зірки.
- Туристи нерідко наколюються зі зірковістю готелів, – підтверджує досвідчений адвокат з прав споживачів Дмитро Лесняк. – Підступ у тому, що в усьому світі зірочки присвоюються не якимось централізованим органом за єдиними стандартами, а громадськими організаціями кожної держави. Тому й критерії можуть бути різними. Так що рада на майбутнє: якщо їдете в країну, де ще не бували, з’ясовуйте у туроператора (або на сайті готелю, якщо бронюєте самі) НЕ зірковість, а конкретні умови проживання. Що є в номері, як добиратися до пляжу.
У випадках, як у Ольги, потрібно уточнювати, що повідомляла турфірма при продажу путівки. Одна ванна на два номери – ситуація нестандартна, яка не відповідає загальноприйнятим у всьому світі умовами розміщення туристів. Про такому суттєвому нюансі туроператор зобов’язаний був письмово попередити. Якщо подібного пункту в договорі немає, сміливо наполягайте на переселенні в інший номер, посилаючись на «вимоги, зазвичай пред’являються до якості» турпродукту (ст. 4 закону «Про захист прав споживачів»). «Якщо ж ви мучилися, ділячи ванну з сусідами, по приїзді вимагайте компенсацію – виходячи із суми, в яку оцінюєте свій зіпсований відпочинок», – радить адвокат Лесняк.
«У ВОДУ НЕ ВХОДИТИ»
- У нас було ще веселіше: відпочивали в Марокко, в перший же день пішли на пляж, а там стовпи з плакатами: «Небезпечно! У воду не входити! »- Ділиться недавнім досвідом Дмитро. – Місцеві пояснили: якийсь ентеровірус виявлений, будуть санобробку проводити. А у нас дитина маленька! Довелося їздити на інший пляж, платний, та ще за таксі з кондішеном розщедрюватися.
- За ситуацій з пляжами і дорогий до них судова практика у нас зараз для туристів дуже виграшна, – обнадіює експерт. – Наприклад, нещодавно був випадок, коли людям при купівлі путівки показували гарні буклети з готелем на березі пляжу, але «забули» попередити, що добиратися до входу на цей пляж можна тільки обхідним шляхом, проїхати не менше півгодини на автобусі. Такий фінт вухами явно погіршив властивості турпродукту і якість відпочинку, ми пред’явили в суді як докази буклети, і турагент навіть не оскаржував їх.
- Якщо поблизу вашого готелю громадський пляж, і там раптом заборонили купатися, то це теж зовсім не означає, що з фірми нічого не візьмеш, – продовжує адвокат Лесняк. – Адже вам напевно показували яскраві картинки з тими, хто купається людьми, і саме на цю інформацію ви орієнтувалися, купуючи путівку. А якщо очікування не виправдалися, туркомпанія несе повну відповідальність. Скажімо, якщо вам довелося відвідувати платний пляж через неможливість купатися на громадському (обов’язково сфотографуйте плакати з забороною на купання!), То можна вимагати відшкодування плати за вхід і витрат на транспорт. «Суди не вважають подібні ситуації форс-мажором, що звільняє фірму від зобов’язань», – уточнює юрист.
Зламаний стілець?
ГОТЕЛЬ розорити вас
«Ми з сім’єю зараз відпочиваємо в Італії, я присів в готелі на металевий стілець на одній ніжці, і коли на коліна виліз дитина, ніжка зламалася, – повідомляє електронкою Володимир. – Сьогодні вранці принесли рахунок за цей стілець, який опинився «дизайнерським столом», – 220 євро! Підкажіть: чи зобов’язаний я платити і що мені загрожує? »
- Якщо ви з необережності пошкодили щось, то збитки, звичайно, доведеться відшкодовувати, – не заперечує Дмитро Лесняк. – Але не виключено, що співробітники готелю спробують нажитися на іноземця, вирячивши завищену суму збитків. Якщо ви не згодні з розміром претензії або у вас немає при собі таких грошей, вимагайте оформити акт про псування майна. Нехай готель вкаже вартість предмета і характер пошкоджень, переборні вони чи ні, – цілком ймовірно, що достатньо сплатити лише ремонт, що набагато дешевше. Там же вказуються ПІБ та місце проживання передбачуваного заподіювача шкоди.
- Пам’ятайте: у законодавстві будь-якої цивілізованої держави є правило: ніхто не може бути позбавлений свого майна, в тому числі грошей, без рішення суду. Це означає, що готель не має права примушувати вас заплатити компенсацію на місці, а зобов’язаний офіційно пред’явити претензію, – пояснює адвокат Лесняк. – Причому необхідність розглядів не може стати приводом для затримання, обмежень на виїзд і т. п. Ви маєте право відшкодувати збитки після повернення на батьківщину.
На практиці відомі випадки, коли готелі намагалися замикати туристів, не віддавали речі «до розплати» і т. п. У цьому випадку потрібно негайно телефонувати в російське консульство – після втручання влади в таких випадках ситуації швидко врегульовуються.
В ТЕМУ
Якщо затримали рейс
Ми відпочивали у В’єтнамі, і при поверненні наш чартерний рейс затримали на 16 годин. В аеропорту було душно, погано працював кондиціонер, нас не годували і навіть води не дали. Справа була ввечері, довелося повернутися в готель, сплативши добу за свій рахунок. Чи можна пред’явити будь-які претензії туркомпанії (або кому – якщо рейс чартерний)?
Ірина.
- Якби ви купували квиток на літак окремо, не в складі турпутівки, то складності були б: довелося б доводити, що ви зверталися в авіакомпанію з проханням розмістити вас, отримали відмову (зазвичай це підтверджується за допомогою письмових актів, показань свідків, відеозйомки) . Але оскільки чартерний переліт входив в тур, за все відповідає фірма-оператор. Вам достатньо пред’явити квиток з відміткою про затримку рейсу, квитанції про оплату їжі, готелю і зажадати компенсацію.